רוצים שגם ההודעה לעיתונות שלכם תופיע פה? שלחו את הידיעה שלכם לכתובת tsarchanit@gmail.com ונשתדל לעלות גם אותה בהקדם האפשרי.

22 בינו׳ 2014

נורלבו: גלולת היום שאחרי, שהיא זולה יותר ונגישה יותר!

במסגרת פעילות ב- Leaders (עוד על פעילות אפשר לקרוא כאן, וגם כאן), נתבקשנו להביא לידיעתכם אלטרנטיבה ראויה וזולה לגלולת היום שאחרי. חשוב לזכור, כל האמור לעיל הינו מידע שיווקי כפי שנמסר לנו מגורמי היח"צ. יחד עם זאת, כדאי להכיר ולזכור, לעת צרה...

מתחילים:

אם יש שתי גלולות "היום שאחרי" הזהות במרכיביהן, אז למה נורלבו עולה 55 ש"ח ופוסטינור עולה כמעט 100?? נשים צעירות מקווה שלא תצטרכו, אבל למקרה שכן - שווה לשאול את הרוקח גם על נורלבו
התרופה זמינה ללא מרשם רופא בכל בתי המרקחת ורשתות הפארם. 

נורלבו היא גלולה ותיקה מאוד המשווקת בכל העולם כבר למעלה מעשור. אין מדובר בגלולה חדשה בשוק, אלא בגלולה הנמכרת בלמעלה מ- 50 מדינות בעולם ובטוחה לשימוש. היצרנית היא חברת התרופות הבינ"ל  HRA Pharma המתמחה בתחום הפריון. 

אמצעי מניעה לשעת חירום מיועדים לשימוש לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים בכדי לדחות את הביוץ ולמנוע כניסה להריון לא רצוי. בשפה עממית הן נקראות הגלולות ליום המחרת, ולמעשה מדובר בגלולה הדומה מאוד בהרכבה לגלולה רגילה למניעת הריון, המהווה גיבוי לאמצעי המניעה המקובלים, במקרה ששכחתם לקחת גלולה או שהקונדום נקרע.

מחקרים בינלאומיים מצאו כי הן אינן ממכרות, אינן פוגעות בפוריות ואפילו אצל נשים שהשתמשו בגלולת יום המחרת פעמים באותו מחזור חודשי לא נצפו תופעות שליליות, לא בטווח הקצר ולא בטווח הארוך. מעבר לכך, לא נמצא קשר בין גלולת יום המחרת לבין הריונות מחוץ לרחם, הפלות או התנהגות מינית לא אחראית התורמת להידבקות במחלות מין.

 לכן, ארגוני בריאות ברחבי העולם וה-WHO (ארגון הבריאות העולמי) בראשם, פועלים להפוך את הגלולה לנגישה יותר, ובכך לסייע בעיקר לצעירים ו/או למיעוטי יכולת באוכלוסייה למנוע היריון לא רצוי שעשוי להיות בעל השלכות כלכליות וחברתיות מרחיקות לכת.

בעבר, התריע מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) וציין כי ניכר חוסר במידע אודות השימוש באמצעי מניעה לשעת חירום בקרב צעירים, ולכן פסל מכירת גלולות ליום המחרת מחוץ לבית המרקחת. בעקבות כך, הקולג' האמריקאי למיילדות וגניקולוגיה ערך לאחרונה מחקר שבחן את התנהגותם של  2,117 בני נוער: לחלק מהמשתתפים ניתנה גישה לגלולות ליום המחרת ללא מרשם רופא, חלקם קיבלו מראש 3 חפיסות במתנה והשאר נדרשו להגיע למרפאה לקבלת מרשם רופא. לאחר מכן ובמשך חצי שנה, נמדדו פרמטרים שונים בהתנהגות המינית שלהם בהם שימוש באמצעי מניעה  וכן נערכו להם בדיקות הריון ובדיקות לזיהוי מחלות מין.
 ממצאי המחקר שפורסמו במגזין Obstetrics & Gynecology הראו כי בני הנוער שניתנה להם נגישות גבוהה לאמצעי מניעה לשעת חירום לא שינו כלל את הרגלי השימוש שלהם באמצעי מניעה אחרים ולא חל כל שינוי בהתנהגותם המינית או באופן נטילת הסיכונים המיניים שלהם. מממצאים אלה עולה המסקנה: נגישות הגלולות ליום המחרת מקדמת בטיחות ואינה גורמת להתנהגות מינית בלתי אחראית.

היכן וכיצד מנגישים את אמצעי המניעה לשעת חירום
באירלנד למשל, הנגישו את גלולת היום למחרת על ידי הגדרתה כתרופה ללא מרשם רופא; בצרפת מסובסדת באופן מלא גלולת היום למחרת לבני נוער מתחת לגיל 18 ובנוסף, לאחיות בריאות הציבור ניתנת האפשרות להעניקה בחינם למעוטי יכולת.
ספרד  מסבסדת באופן מלא את הגלולה בהצגת מרשם, באנגליה ניתנה האפשרות לרוקחים/אחיות בריאות הציבור וצוות רפואי שאינו רופא לתת את הגלולה בסבסוד מלא ובבלגיה הגלולה ליום המחרת נמכרת במחיר השווה לכל כיס.

חשוב לדעת: מה קורה בישראל?
בישראל משווקות שתי גלולות ליום המחרת-  פוסטינור ונורלבו. בדומה לאירלנד, צרפת, קנדה, אוסטרליה , אנגליה , אוסטריה וארה"ב, גם בישראל מוגדרות הגלולות ליום המחרת כתרופה ללא מרשם רופא ולכן ניתן לרכוש אותן בקלות בכל בית מרקחת.
חברת כצט, המשווקת את נורלבו, מוכרת את הגלולה ב-55 ₪ (לעומת פוסטינור ו- פוסטינור לייף! שנמכרות בכ- 98 ₪), ובכך, מציעה חלופה זהה וזולה יותר לנשים בשעת חירום.

לכבוד יום אמצעי המניעה הבינלאומי 2011 נערך סקר עמדות והתנהגות בקרב בני נוער (6,026 ) ב 29- מדינות. הסקר בדק את התנהגותם, עמדותיהם והעדפותיהם של צעירים בגילאי 15-19 בנושאים של יחסי מין ואמצעי מניעה.

ממצאי הסקר:
מאז שנת 2009 , מספר הצעירים שקיימו יחסי מין עם בן/בת זוג, מבלי  להשתמש באמצעי מניעה, עלה בצרפת ב 111% ,עלה בארה”ב ב 39% ועלה בבריטניה ב 19%.
מהסקר מתברר כי כמה מיתוסים שגויים עדיין רווחים בקרב בני נוער:
1. אי אפשר להיכנס להריון בפעם הראשונה שבה מקיימים יחסי מין.
2. אם מקיימים יחסי מין בזמן הווסת, אין כל סיכוי להיכנס להריון.
3. קיום יחסי מין מיד לפני או מיד אחרי הווסת הוא בטוח לחלוטין מפני הריון.
4. אני לא אכנס להריון אם בן הזוג שלי נסוג לפני שפיכת הזרע.
5. אם אני רוחצת היטב את האזורים האינטימיים לאחר קיום יחסי מין, לא אכנס להריון.
6. אם מקיימים יחסי מין בעמידה, אי אפשר להיכנס להריון
סיבות לאי שימוש באמצעי מניעה
%
did not consider herself to be at risk of pregnancy
61.2
did not think about EC
19.9
thought it was too late to use EC
12.4
did not know where to find EC
7.1
did not know about EC
4.7
EC was too expensive
3.7
thought EC would make her sick or was contra indicated
3.4
was embarrassed to ask for EC
2.3
thought  EC was useless
2.2
thought EC was an abortifacient
0.6



 


נשמח אם תבחר להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו
×
bloggerWidget